Awaria dysku to trudna sytuacja dla każdego użytkownika komputera. Utrata danych i dodatkowe koszty zdecydowanie nie należą do przyjemnych, a tego typu problemy mogą sprawiać wszystkie nośniki danych, również te nowsze. Wynika to z tego, że często nie działają w trybie plug&play i wymagają dodatkowego sterownika lub konkretnych ustawień.

 

Jeżeli nasz dysk przestał działać, najpierw warto upewnić się, że winny jest on sam. Aby to sprawdzić wystarczy podpiąć go do innego komputera. Jeżeli obydwa urządzenie nie wykrywają go, prawie pewna jest usterka nośnika lub, co znacznie mnie prawdopodobnie, niepoprawne ustawienia systemu. Jak można rozpoznać, czy dysk działa? W przypadku HDD usłyszmy wówczas pracę głowicy i talerza oraz zobaczymy świecącą diodę, natomiast SSD – tylko to drugie.

Należy zawsze sprawdzić nośnik na dwóch zestawach przewodów. Do dysku HDD powinniśmy podpiąć następujące: zasilający oraz do przesyłu danych - nowe modele korzystają z SATA, starsze z kolei mogą wymagać taśmy ATA. Ważne jest też podłączenie ich do płyty głównej. SSD mogą wykorzystywać SATA lub złącze M.2, które znajduje się bezpośrednio na płycie głównej.

Komputer nie wie, jakie są nasze intencje, dlatego nowo podpięty dysk będzie na końcu jego listy. W momencie włączania steruje nim BIOS. To prosty system, którego zadaniem pozostaje uruchomienie systemu operacyjnego Windows - właśnie tam zapisane są wszystkie urządzenia podpięte do niego. Chodzi tu o m.in. dyski, pamięci masowe czy napędy DVD. Jeżeli chcemy, aby nasz nośnik był pierwszy w kolejności, należy przestawić go w BIOS-ie.

Ważne by dysk z systemem operacyjnym był wybrany jako “primary boot device”, aby to z niego komputer próbował uruchomić system. Jeżeli wybierzemy inny nośnik, nasz sprzęt się nie włączy.

Jednak mimo tego, że system już się uruchomi, nasz dysk może pozostawać niewidoczny. Należy wtedy skorzystać z “Zarządzania komputerem”, dostępnego z wyszukiwarki na pasku systemu. Następnie wybieramy Magazyn i Zarządzanie dyskami. Pojawią się tam dostępne nośniki, z których jeden powinien być nieprzydzielony. Dodajemy wtedy nowy wolumen prosty, klikając prawym przyciskiem na nowy dysk. Następnie tworzymy partycję, przypisujemy jej ilość miejsca oraz literkę, formatujemy i wybieramy system plików – zalecamy tu NTFS. Teraz nasz nośnik powinien być widoczny w folderze Mój Komputer.

Jeżeli komputer uruchamia się, dysk jest widoczny, jednak działa znacznie gorzej niż wcześniej, warto zainstalować oprogramowanie diagnostyczne, np. CrystalDiskInfo. Pozwoli ono wykonać proste testy dysku, m.in. SMART. Pozwolą one określić stopień zużycia nośnika, chociaż pewne symptomy awarii można zauważyć. Dyski HDD często pracują wtedy głośnie. Powinien być to sygnał dla użytkownika, że należy utworzyć kopię zapasową. Suma kilkunastu małych usterek może doprowadzić nawet do całkowitej utraty danych.

Konfiguracja i kontrola dysku twardego nie jest prostym zadaniem dla osób niezaznajomionych z tematem. Jeżeli Twój dysk przestał działać, wyślij swój komputer na bezpłatną diagnozę do naszego serwisu.

Skomentuj (Brak komentarzy)