Praktycznie nie rozstajesz się ze swoim telefonem, prawda? Nawet jeśli bardzo o niego dbasz, czasami wystarczy tylko chwila, aby przez nieuwagę go upuścić. I chociaż iPhone zaprojektowany jest w taki sposób, aby wytrzymać różne typu uderzeń, niestety żaden ekran i wyświetlacz nie należą do pancernych.
Dobra wiadomość jest jednak taka, że zepsuta szybka nie oznacza, że Twój smartfon jest całkowicie uszkodzony. Jeśli pęknięte jest tylko szkło, naprawa jest szybka i niedroga. Co jeśli jednak okazuje się, że uszkodzony został wyświetlacz?
Jaka jest różnica między szkłem a wyświetlaczem?
Jeśli przeglądałeś rynek komponentów, z których składa się smartfon, pewnie natknąłeś się na informację zarówno o szybce, jak i ekranie. Zauważyłeś też na pewno, że różnią się ceną – wymiana rozbitej szybki jest tańsza w porównaniu z wymianą kompletnego wyświetlacza. Oto dwie inne, najważniejsze różnice:
- Szybka stanowi zewnętrzną warstwę wyświetlacza telefonu. Chociaż jest zaprojektowana tak, by wytrzymać jak najwięcej, wciąż pozostaje elementem narażonym na uszkodzenia.
- Wyświetlacz, zbudowany najczęściej w technologii LCD, AMOLED lub OLED, znajduje się pod szybą i jest odpowiedzialny za prezentowanie treści/obrazu oraz funkcję reakcji na dotyk.
Więc który element jest uszkodzony?
W większości przypadków uszkodzenie szybki będzie dość oczywiste – na przodzie iPhone’a zobaczysz pęknięcia lub pajęczynę z rozbitego szkła, jednak po włączeniu telefonu obraz będzie prezentowany prawidłowo oraz telefon zareaguje na dotyk. Takie urządzenie można zgłosić do serwisu. Czasami jednak może się zdarzyć, że wyświetlacz na pierwszy rzut oka jest w dobrym stanie i możesz nie zdawać sobie sprawy z awarii, dopóki nie spróbujesz go użyć. Niezależnie od tego, czy szkło jest pęknięte, czy nie, sprawdź wyświetlacz i poszukaj:
- ciemnych punktów, odbarwionych obszarów lub rozmytych fragmentów ekranu,
- linii i wzorów, które nie są zwykłymi pęknięciami szkła,
- braku reakcji na dotyk.
Jeśli napotkasz któryś z tych problemów, prawdopodobnie masz do czynienia z uszkodzonym wyświetlaczem i niestety refabrykacja nie będzie odpowiednim rozwiązaniem.
Czy zepsuty wyświetlacz musi oznaczać wymianę telefonu na nowy?
Zdecydowanie nie! Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, ze względu na koszty i dbałość o środowisko, staje się regeneracja ekranu (LCD, AMOLED i OLED). Na czym ona właściwie polega? Zepsuty ekran najpierw przechodzi proces testowania, aby sprawdzić, czy nie posiada martwych pikseli, nie wykazuje nieprawidłowości w reakcji na dotyk lub problemów związanych ze zniekształceniami obrazu, wymienionych wyżej: ciemnych punktów, linii i wzorów, które nie są pęknięciami szkła.
Następnie, przeznaczonymi do tego procesu narzędziami, usuwana jest przednia szybka – robi się to tak, by nie został uszkodzony polaryzator. Jeśli jednak również i on został uszkodzony, należy go wymienić.
Po usunięciu pękniętych części wyświetlacz poddawany jest renowacji, w ramach której (w razie potrzeby) nakładana jest nowa folia polaryzacyjna, warstwa kleju OCA, a na to szybka. Ostatnim krokiem refabrykacji jest osadzenie wyświetlacza w ramce telefonu (sklejanie w odpowiedniej temperaturze). W ostatniej fazie ekran przechodzi przez proces kontroli jakości, aby pracownicy serwisu mogli upewnić się, że jest w idealnym stanie i może być ponownie użyty. Podczas kontroli:
- sprawdzamy, czy wyświetlacz odpowiednio prezentuje treść,
- sprawdzamy, czy ekran nie ma przebarwień, martwych pikseli lub nie pojawiają się niepożądane linie
- sprawdzamy funkcje dotyku
- sprawdzamy, czy proces refabrykacji przebiegł prawidłowo i w warstwie kleju nie pozostały niepożądane pęcherzyki powietrza
Regeneracja wyświetlacza LCD – dlaczego warto?
Proces regeneracji wyświetlaczy jest lepszym rozwiązaniem niż kupowanie nowych. Dlaczego? Przy zachowaniu funkcji telefonu i jego dobrych kolorów oszczędza się fundusze i środowisko. Koszt regeneracji jest niższy średnio o 50% ceny wymiany całego modułu wyświetlacza na nowy. Warto, prawda?